Lyssna på Oddwork: ”De företag som tror att talangerna kommer till dem av sig själva går en osäker framtid till mötes”

Oddwork är ett hypermodernt rekryteringsföretag som andas och lever för talent search och employer branding. De tre grundarna fick idén redan under studietiden på Handelshögskolan och år 2012 drog de igång.

– Vi startade Oddwork för att vi tyckte att många rekryterare ber dig registrera ditt CV, klicka i ett par rutor där du väljer vad du vill jobba med, för att sedan bara skicka spam till dig. Vi ville istället skapa ett rekryteringsbolag som vi själva saknade – ett bolag som vill lära känna sina kandidater på riktigt för att ta reda på vad just Du vill. Samtidigt ville vi ha nära kontakt med de partnerföretag som söker talanger och hjälpa de att utveckla sitt employer brand, EB, berättar Poyan Karimi, en av medgrundarna till Oddwork.

Läs mer om Oddwork här.

Vårda ditt arbetsgivarvarumärke

EP, employer branding, är en hygienfaktor idag och de företag som inte förstår det går en svår tid till mötes menar Poyan.

– Precis som du vårdar ditt konsumentvarumärke behöver du vårda ditt arbetsgivarvarumärke. Det kräver tid, energi och pengar, men är en investering du inte kommer ångra eftersom ditt företag utvecklas på rätt sätt när rätt medarbetare tillförs organisationen. För att attrahera och nå fram till dessa potentiella medarbetare av rätta virket behöver du skapa en fantastisk kultur, implementera den, följa den, behålla den över tid och justera den med tiden. När kulturen sitter behöver du kommunicera den, låta världen veta att ni finns och ärligt och stolt visa upp er vardag i lämpliga kanaler, säger Poyan.

Var når ni kandidaterna idag och vad kan ni förändra för att nå bättre resultat? Börja med att titta på konsumentvarumärkets fans och followers. Var finns de, i vilka kanaler gör de sina röster hörda? Det är där ni på HR också ska vara. Gör det lättare för er genom att spana på vad marknadsteamet håller på med, vilka de riktar sig mot och i vilka kanaler de är aktiva. Eller slå en signal till Oddwork som kan hjälpa er att kommunicera relevanta budskap till rätt målgrupp i rätt kanal. Målet är att vara ”top of mind” när talangerna väl bestämmer sig för att leta ny sysselsättning.

– Vi tror att det här är sättet att jobba framåt. De företag som tror att talangerna kommer att söka sig till dem av sig själva går en osäker framtid till mötes, menar Poyan.

Talanger vs kandidater

På Oddwork arbetar de med talanger istället för kandidater. De liknar sig vid sportagenter, som coachar och boostar sina spelare så att de kommer till sin rätt och utvecklas – och startar nya karriäräventyr tillsammans.

– Vi ser fantastiska individer som är bra på och brinner för olika saker. Det är talanger vi arbetar med helt enkelt och det gör vi rakt och ärligt. Vår avdelning TRM, talent relationship management, arbetar varje dag med att lära känna våra talanger, prata över en kaffe, lyssna på deras drömmar och hjälpa dem på vägen, säger Poyan.

Kandidatupplevelsen är också något de jobbar med hela tiden och det omfamnar hela processen – från löpande information till återkopplingar, från ärlig feedback till coaching. TRM har också löpande kontakt med till exempel skolor och universitet för att se till att talangerna hittar till dem.

Oddwork + Master

– Vi gillar MPA-testerna eftersom de ger en både övergripande och detaljerad insyn i talangernas beteenden på arbetet. Det är också ett test som uppskattas av de som testas eftersom det ger en mycket bra och tydlig återkoppling – och många känner igen sig i resultaten, så vi vet att MPA funkar. Vi har implementerat MPA som en grundläggande del av vår rekryteringsprocess för att understryka de mjuka värden som vi ofta presenterar våra talanger med inför våra partners. Då och då använder vi även ACE, berättar Poyan avslutningsvis.

 

Vill ni har hjälp med er rekryteringsprocess?

Kontakta oss