{{office.HeaderText}}

{{office.Address}}

{{office.TeleponeNumber}}

{{office.MobileNumber}}

{{office.Email}}

Två böcker du som utvecklar rekrytering inte får missa

Modernt rekryteringsarbete baserat på forskning, fylld av teori men även praktiska tips på metoder och simuleringsövningar. Och en bok om hur du kan förändra människors vanor med små medel. Två tips för dig som jobbar med och utvecklar rekrytering!

Två böcker du som utvecklar rekrytering inte får missa

Efter en intensiv vår närmar vi oss sommar, semestertider och de flesta av oss får en välförtjänt paus från vardagen. En bit in på semestern börjar i alla fall jag få lite mer distans till jobbet, och då passar det bra med böcker som ger nya perspektiv och idéer innan allt drar igång igen i augusti.

I år vill jag tipsa om två böcker som jag själv tycker mycket om.

Rekrytering och urval – Teori och praktik

Gunilla Andersson, Nils Hallén, Patrick Smith

Rekrytering och urval - ett måste för alla som arbetar med rekrytering

Det här är en väldigt bra bok som ger en god inblick i hur modernt rekryteringsarbete ska gå till. Författarna går igenom allt från vad forskningen säger, olika teorier och begrepp, men det finns också många praktiska tips om metoder och arbetssätt som fungerar bra. Här finns till exempel konkreta exempel på urvalsmetoder, kallelser till intervjuer och simuleringsövningar.

Därför är den här boken också väldigt användbar för alla som arbetar med HR och rekrytering. Jag har den själv i bokhyllan och går tillbaka till den då och då när jag behöver inspiration och nya idéer. Den är välskriven och täcker hela rekryteringsprocessen på ett bra sätt.

Jag rekommenderar alla som jobbar med rekrytering att läsa Rekrytering och urval.

Beteendedesign

Arvid Janson, Niklas Laninge

Beteendedesign boken

Det här är en riktigt, riktigt intressant bok som blandar psykologi och ekonomi med marknadsföring och design. Det som är intressant är hur du kan förändra människors val och vanor med små medel. Ett exempel är ICA-handlaren som gick från att sälja ”bananer” och ”ekologiska bananer” till att märka dem som ”besprutade fulbananer” och ”ekologiska bananer”. Väldigt snabbt sjönk försäljningen av de icke-ekologiska bananerna till nästan noll, trots att varken varan i sig eller priset ändrats. Fantastiskt!

Det finns en hel del intressanta idéer här som borde gå att använda även inom HR och rekrytering. Om det är så att du läser boken och får några konkreta idéer som går att applicera på rekryteringsarbete vill jag gärna diskutera dem. Även i vår bransch behöver vi ju kunna påverka människors val och beteende. Mejla mig gärna på jens.aggerborg@master.se. Och lämna gärna en kommentar om böckerna ovan eller om du har egna tips du vill dela med dig av!

Ha en riktigt skön sommar så hörs vi igen efter semestern!

Category: Recruitment

Datum: 24.06.2019

Jens Aggerborg

Content Writer